Evästeet
EvästeetLinkki avautuu uudessa välilehdessä
Lukkarin lomaketyökalulla voit luoda verkkolomakkeen esimerkiksi palautteelle. Virkatodistuslomakkeita varten on omat palvelunsa.
Lukkarin lomakkeita ei pidä käyttää henkilökohtaisten tai arkaluontoisten tietojen kysymiseen. Lomakkeisiin tulleita vastauksia pääsevät katsomaan kaikki kyseisen sivuston toimittajat ja päätoimittajat.
Lomakkeiden hallinta löytyy Lukkarin vasemmasta ylläpitovalikosta.
Tarkempi kuvaus lomakkeen luomisen vaiheista:
Luo uusi lomakepohja klikkaamalla Lomakkeet-sivun oikeassa ylänurkassa olevaa plus-painiketta.
Katso video: Luo uusi lomakepohja
Annan lomakkeelle nimi ja tarvittaessa lyhyt kuvaus klikkaamalla harmaana näkyvää "Nimetönlomake" ja "Lyhyt kuvaus tälle lomakkeelle" -tekstiä. Kuvaavat lomakkeen perustiedot helpottavat jatkossa lomakkeen löytymistä lomakkeiden listauksesta. Muista tallentaa lomake klikkaamalla sivun alalaidassa olevaa Tallenna lomake -painiketta.
Katso video: Anna lomakkeen perustiedot
Klikkaa lomakepohjan oikeassa ylänurkassa näkyvää sinivalkoista plus-kuvaketta niin saat sivun oikeaan reunaan näkyviin listan käytettävistä lomake-elementeistä eli erilaisista kysymystyypeistä.
Vedä hiirellä haluamasi lomake-elementti lomakepohjasivulle katkoviivoitetulle alueelle. Täytä lomake-elementin vaatimat tiedot.
Useimpien lomake-elementtien tiedoissa on kaksi välilehteä, Perustiedot ja Ominaisuudet.
Kun olet täyttänyt tarvittavat kohdat lomake-elementin tiedoissa, klikkaa hiirellä oikeassa ylänurkassa olevasta rastista lomake-elementin tietoikkuna kiinni.
Toista tämä kunkin lomake-elementin kohdalla.
Voit palata muokkaamaan lomake-elementin asetuksia klikkaamalla hiirellä elementtiä. Voit myös kopioida tai poistaa lomake-elementin viemällä hiiren osoittimen lomake-elementin päälle ja klikkaamalla sen oikeaan ylänurkkassa näkyviä kuvakkeita. Voit muuttaa lomake-elementtien järjestystä lomakepohjasivulla hiirellä vetämällä.
Katso video: Lisää lomake-elementit
Lomakenäkymän oikeassa ylänurkassa on kolme pistettä -kuvake, josta pääset lomakkeen asetuksiin. Asetuksissa voit mm. määritellä, lähetetäänkö lomakevastaukset sähköpostiosoitteeseen.
Suosittelemme, että laittaa Vaadi captcha -asetus päälle. Sillä saa lomakkeen kautta tuleva roskapostia (spam) vähennettyä.
Tallenna vastaukset automaattisesti -valinta ei ole yhteydessä lomakevastaukset kokoavaan Excel-tiedostoon. Vastaukset ovat siis ladattavissa Excel-tiedostona Lukkarista, vaikka tämän asetuksen laittaisi pois päältä.
Muista välillä tallentaa muokkaamasi lomake Tallenna lomake -painikkeella.
Katso video: Määritä lomakkeen asetukset
Mene sivulle, jolla haluat käyttää luomaasi lomaketta. Sivun pitää olla tehty sivumallilla, joka on tarkoitettu lomakkeiden esittämiseen (1.05 ja 1.06). Klikkaa sivulla näkyvää Valitse lomake -linkkiä.
Valitse haluamasi lomake näkyviin tulevalta listalta. Voit hakea lomakkeita niiden nimessä esiintyvien sanojen perusteella.
Tallenna valintasi sivun vasemmassa alalaidassa olevalla Tallenna-painikkeella ja sulje listanäkymä sivun oikeassa ylänurkassa olevasta rastista. Lataa lomakkeen sisältävä sivu uudelleen.
Olemassa olevan lomakkeen käsittelyyn löytyy lomakelistaussivulla kunkin lomakkeen rivin vasemmassa reunassa olevan kolme pistettä -kuvakkeen kautta seuraavat toiminnot:
Jo luotua lomaketta voi muokata klikkaamalla lomakkeen nimeä tai valitsemalla Lomakkeen muokkaus lomakkeen käsittelyn toimintovalikosta (kolme pistettä lomakelistauksen rivin oikeassa reunassa).
Käytössä olevaa lomaketta voi muokata lennossa. Kaikki tehdyt muokkaukset tallentuvat lomakkeelle heti, kun on painettu Tallenna lomake -painiketta. Huomioi tämä kuitenkin lomakkeella tallennettujen tietojen käytössä.
Peruuta lomakkeen julkaisu -painikkeella lomakkeen voi poistaa käytöstä muuttamalla sen luonnostilaan. Tämän jälkeen lomakkeen voi julkaista uudelleen Julkaise lomake -painikkeella.
Voit myös lisätä lomakkeelle ns. onnistumissivun, joka näytetään, kun lomake on täytetty ja lähetetty onnistuneesti.
Katso video: Lomakkeen lähetyksen onnistumissivu
Valkoisen lomakekenttäalueen oikeassa ylänurkassa olevan kolme pistettä -kuvakkeen kautta voit tehdä monisivuisen lomakkeen. Näin voit ryhmitellä lomakkeen kenttiä pienempiin kokonaisuuksiin.
Katso video: Monisivuisen lomakkeen luominen
Lomakepohjasivun yläosan mustan poikkipalkin Roolit-linkistä pääset luomaan lomakkeen kenttien täyttämiselle ehtoja. Voit esim. valita, mitä tehdään, jos jonkun kysymyksen kohdalla valitaan tietty vaihtoehto.
Kaikilla Lukkarissa mukana olevilla seurakunnilla on valmiina oma virkatodistuksen tilauslomake organisaatioasiakkaille. Se löytyy osoitteesta https://lomakkeet.evl.fi/sinun-seurakuntasi/virkatodistus. Yksityishenkilöt käyttävät Tilaa virkatodistus -asiointipalveluaLinkki avautuu uudessa välilehdessä.
Kun haluat ottaa organisaatioasiakkaiden sähköisen virkatodistuslomakkeen käyttöön, lähetä seuraavat tiedot Itsepalvelupisteen kautta Lukkari-tukeen:
Virkatodistuksen tilaamisesta kannattaa lisätä tarkempaa tietoa mm. tilaamisen kustannuksista (esimerkiksi Info ja asiointi -osion alasivu) virkatodistuksen maksut. Lisää kyseiselle sivulle myös linkki virkatodistuslomakkeeseen. Virkatodistuksen linkki on muotoa https://lomakkeet.evl.fi/sinun-seurakuntasi/virkatodistus (vaihda oman seurakunnan nimi osoitteeseen).
Esimerkkinä sivu Ylä-Savon virkatodistuslomakeLinkki avautuu uudessa välilehdessä, jossa kerrotaan virkatodistuslomakkeen käytöstä Info ja asiointi -osion alasivulla.
Virkatodistuslomake ei sijaitse seurakunnan sivustolla, vaan se sijaitsee suojatulla sivustolla https://lomakkeet.evl.fi.
Huom! Vaikka sivusto on TLS-suojattu, lomakkeella ei voida kysyä käyttäjän henkilötunnusta, koska tiedot lähtetään sähköpostilla.
Lukkarissa oleva virkatodistuksen tilauslomake on poistunut käytöstä yksityishenkilöiltä.
Muutos on huomioitava verkkosivustoilla niissä paikoissa, joissa virkatodistuksen tilaukseen on linkkejä. Lukkarin virkatodistuslinkki olisi nimettävä niin, että siitä käy ilmi, että se on vain organisaatioasiakkaille. Lukkari-sivustoille on lisättävä linkki yksityishenkilöiden virkatodistustilausta varten (tilaavirkatodistus.fi). Yksityishenkilöt eivät enää pysty tilaamaan virkatodistuksia Lukkarin tilauslomakkeella. Bannereita löytyy SakastistaLinkki avautuu uudessa välilehdessä. Lukkarista löytyy yhteinen linkki virkatodistukselle.
Kirkkohallituksen toteuttama Virkatodistus verkosta – asiointipalvelu avattiin joulukuussa 2020. Palvelussa Asiakas voi tilata virkatodistuksen itsestään (ns. elää-todistus) tai sukuselvitysmuotoisen virkatodistuksen vainajasta. Palvelu on osoitteissa tilaavirkatodistus.fi, bestallambetsbevis.fi, beställämbetsbevis.fi. Tilauksen tiedot siirtyvät automaattisesti Kirjuri-jäsentietojärjestelmään käsittelyä varten. Kirjuriin toteutetut uudet toiminnallisuudet mahdollistavat sekä virkatodistuksen että laskun lähettämisen tilaajalle samalla kertaa.
Palveluun tunnistaudutaan tietoturvallisesti suomi.fi-tunnistautumisen kautta, ja sitä voi käyttää suomeksi, ruotsiksi ja englanniksi.
Tutustu asiointipalveluunLinkki avautuu uudessa välilehdessä
Evästeiden avulla tarjoamme parempaa käyttökokemusta. Omat, välttämättömät evästeemme kontrolloivat sivuston toimivuutta ja käytettävyyttä.
Käytämme sivustolla upotuksia sosiaalisesta mediasta, kuten videoita ja sisältöjä. Nämä sisällöt saattavat sisältää käyttäjiä henkilöiviä evästeitä. Nähdäksesi nämä sisällöt sivustollamme hyväksy evästeet.
EvästeetLinkki avautuu uudessa välilehdessä