Lukkari-sivuston julkaisu

Sivuston julkaisemisen käytännön tehtävistä vastaa Lukkarin verkkotuki Kirkkohallituksessa seurakunnan kanssa yhdessä sovittuna ajankohtana.

Julkaistaan Lukkari-sivusto ja poistetaan vanha sivusto verkosta

Julkaisu tarkoittaa käytännössä sitä, että verkkotunnuksen ohjausta muutetaan niin, että seurakunnan nettiliikenne siirtyy uudelle Lukkari-sivustolle.

Lukkari-sivusto kytketään automaattisesti Google Analytics -kävijäseurantaan. Jos seurakunnalla on ennestään käytössä Google Analytics, ilmoita siitä Lukkarin käyttötukeen.

Lukkari-sivustoilla käytetään Elastic searh hakua. Sivuston haku toimii sivuston sisältöihin julkaisun jälkeen. Vastaavasti Googlen haun päivittyminen ajan tasalle (yli 80%) menee noin viikko sivuston julkaisusta, jonka jälkeen Google haku löytää julkaistun sivuston sisällöt. 

Seurakunnan tehtävänä on huolehtia omalta osaltaan verkkotunnuksen hallintaan liittyvistä tehtävistä, kuten verkkotunnuksen valtuutusavaimen toimitamisesta Lukkarin tukeen. Seurakunnan verkkotunnus siirretään valtuusavaimella Lukkari tuen hallintaan. 

Julkaisuvaiheen muistilista

Kuukausi ennen julkaisua

  • Sovi sivuston julkaisuajankohdasta Lukkarin verkkotuen kanssa. 
  • Uuden verkkotunnuksen, eli www-osoitteen, hankkiminen (mikäli tarpeen) internetpalveluntarjoajan, IT-aluekeskuksen tai Lukkarin verkkotuen kautta. Lue lisää verkkotunnuksista täältä »
  • Jos seurakunnalla käytössä nykyisen sivuston yhteydessä toimiva intranet tms. palvelu, tulee sen jatkosta sopia palvelun tuottajan kanssa sekä informoida sen olemassa olosta Lukkarin verkkotukea. Sama koskee muita kuin evl.fi-sähköpostilaatikoita.
  • Irtisano vanhan sivuston sopimus

Kaksi viikkoa ennen julkaisua

  • Selvitä, millä verkkotunnuksilla sivustolle tullaan julkaisun jälkeen (esim. esimerkkilanseurakunta.fi ja nuoriso.esimerkkilanseurakunta.fi) ja kerro niistä Lukkarin verkkotukeen.
  • Hanki em. verkkotunnusten valtuutusavaimet ja toimita ne Lukkarin tukeen.
Sinulla ei ole tarvittavia rooleja tähän portlettiin.