Saavutettavuus sosiaalisessa mediassa 

Jos organisaatiolla on käytössään sosiaalisen median kanavia, kuten YouTube, Facebook ja Twitter, organisaation myös näissä julkaisema sisältö kuuluu lain vaatimusten piiriin. 

Saavutettavuus pitäisi siis huomioida myös silloin, kun viestitään sosiaalisessa mediassa. Lain saavutettavuusvaatimuksia ei siis voi kiertää julkaisemalla sisältöjä sosiaalisen median kanavissa. 
 

AVI ohjeistaa meitä näin:

"Jos organisaatiolla on käytössään sosiaalisen median kanavia, kuten YouTube, Facebook ja Twitter, näissä organisaation julkaisema sisältö kuuluu lain vaatimusten piiriin. Esimerkiksi YouTube-videot pitäisi siis tekstittää vaatimusten mukaisesti. Käyttäjien itsensä tuottama sisältö, vaikkapa organisaation sivuille lisätyt Facebook-kommentit, ei kuulu vaatimusten piiriin. 

Jos sosiaalisen median kanavissa tai näissä julkaistuissa sisällöissä on saavutettavuuspuutteita, niistä pitäisi kertoa organisaation saavutettavuusselosteessa ja varautua antamaan sosiaalisen median kanavassa julkaistu oleellinen tieto myös omilla verkkosivuilla saavutettavassa muodossa tai tarvittaessa käyttäjälle sopivalla tavalla. 

Kannattaa myös huomioida, että merkittäviä sisältöjä ei pitäisi julkaista pelkästään sosiaalisessa mediassa. Käyttäjille tärkeän tiedon pitää olla joka tapauksessa saatavilla myös organisaation omalta verkkosivustolta." 

Alla olevan linkin kautta löydät ohjeita saavutettavan sisällön tekemiseen somessa (Celia).