Käyttäjähallinta ja käyttäjäoikeudet

Lukkariin kirjaudutaan z-tunnuksilla eli samoilla tunnuksilla kuin esimerkiksi sähköpostiin. Kaikilla seurakunnan työntekijöillä on oletuksena ylläpitäjä-tason käyttöoikeus oman seurakunnan Lukkarisivuille.

Lukkarin käyttäjähallinta on pyritty pitämään yksinkertaisena. Pääkäyttäjä ei pysty antamaan oikeuksia esimerkiksi vain yhteen sivuun tai osioon.  Sovittu työnjako ja luottamus toimivat tässä parhaiten. Kaikkiin sisältöihin jää kaikille näkyvä merkintä siitä, kuka sitä on viimeksi muokannut. Päätoimittajan vastuulla on huolehtia sopivat oikeudet muille sivustoa päivittäville työntekijöille ( Vasen valikko > Käyttäjäoikeudet).

On suositeltavaa, että päätoimittajan oikeus on vain 2-3 henkilöllä/sivusto.

Mitä eri käyttöoikeuksilla voi tehdä

Ylläpitäjä

Ylläpitäjä voi lisätä ja muokata tapahtumia sekä yhteystietoja. Kaikilla seurakunnan työntekijöillä on siis oletuksena tämä oikeus. Henkilö tunnistetaan automaattisesti ylläpitäjäksi kun hän ensimmäisen kerran kirjautuu Lukkariin. Näiden lisäksi ylläpitäjällä on pääsy sivuston kuvahakemistoon, missä käyttäjä voi esim. lisätä verkkokäyttöön tulevia kuvia. Ylläpitäjä voi käyttää myös upotustyökalua.

Toimittaja  

Toimittajalla on oikeudet 

  • luoda uusia sivuja
  • lisätä, muokata ja poistaa sisältöä kaikilta sivuilta
  • hallinnoida itse luomiaan sivuja eli poistaa, siirtää luonnostilaan ja julkaista
  • siirtää ja piilottaa sivuja navigaatiosta sivukartta-työkalulla
  • ylläpitää etusivun ja footerin sisältöä 
  • tehdä ja ylläpitää uutisia
  • muokata yhteystietoja
  • luoda ja muokata tapahtumia
  • luoda ja muokata lomakkeita
  • hallinnoida kuvahakemistoa, eli lisätä ja muokata kuvia ja liitteitä 
  • asettaa sivulle jakokuvan (ylävalikko)
  • upottaa videoita ja käyttää upotustyökalua

Toimittajan vasemman valikon näkymä:

Vasen Lukkari-valikko kuvana, eri vasemman valikon toiminnallisuudet

Päätoimittaja

Päätoimittajalla on oikeudet edellisten lisäksi

  • poistaa, siirtää luonnostilaan ja julkaista kaikkia päätason alla olevia sivuja
  • vaihtaa etusivun pääkuva
  • muuttaa sivujen url-osoitteita (ylävalikon määritä sivu-kohdasta)
  • säätää tule mukaan etusivun sivumallissa ilmoittautumista vaativien tapahtumien näkyvyyttä
  • sivuston hallintaan, jossa on muutamia ulkoasutoimintoja (värit, kuvien muoto, logo)
  • roolien hallintaan eli päätoimittaja voi korottaa ylläpitäjiä toimittajiksi 
  • luoda ja hallinnoida erillisosioita 

Administrator-ryhmä (verkkotuki)

Verkkotuella on pääsy kaikkien seurakuntien sivustojen ylläpitoon. Verkkotuki pystyy tekemään myös joitain perusteltuja poikkeuksia sivustomalleihin. Näitä kuitenkin tehdään vain harkiten. Lukkari on yhteinen alusta, joten useat muutokset tulevat voimaan kaikkien seurakuntien sivuille.

Toimenpiteitä, joita voi verkkotuesta pyytää:

  • Etusivun päivän sanan kohtaan voidaan vaihtaa esim. twaarna
  • Apua ja tukea -osion pääsivun sivumallin vaihto (kaksi vaihtoehtoa)
  • Lyhytosoitteet 
  • Kävijäseurantaan liittyvät asetukset
  • Koko sivustoa koskevat scriptit esim. käyttäjäkyselyt tai chat
  • Domainin käyttöönotto tai vaihto
Sinulla ei ole tarvittavia rooleja tähän portlettiin.