Hakukonenäkyvyys
Käyttäjälähtöinen sisältö on myös hakukoneystävällistä sisältöä. Kun sisällöt on sanoitettu käyttäjän näkökulmaan, löytyvät sivut myös niillä hakusanoilla, joita käyttäjät Googleen laittavat.
Tärkeimmät tehtävät hakukonenäkyvyyden varmistamiseksi
- Kirjoita sisällöt seurakuntalaiselle hänen käyttämällään kielellä. Sijoita sivun tärkein sisältö sivun alkuun.
- Varmista, että paikallisen sisältösivun alussa on jotain ainutlaatuista vaikka sisältö olisikin pääosion kopiotu evl.fi-palvelusta tai muilta seurakunnilta. Google saattaa poistaa hakutuloksista seurakuntien sivuja jos tekstisivut ovat täysin samanlaisia.
- Huolehdi, että jokaisella sivulla on Otsikko 1 -tyylillä (otsikkovalikko editorissa) tehty pääotsikko. Otsikko kannattaa olla luonnollinen ja samalla sisältää sanoja, joilla sivua mahdollisesti haetaan.
- Lisää title ja description vähintään pääsivuille mutta mielellään kaikille sivuille. Katso ohje.
- Testaa sivuston julkaisun jälkeen, miten seurakunnan uudet sivut löytyvät Googlella (noin 1-2 viikon kuluttua). Katso myös, mitä hakutuloksessa lukee ja muokkaa titleä ja description -kenttää tarvittaessa.
Muista, että Google arvostaa luonnollista käyttäjälle suunnattua sisältöä. Älä siis toista avainsanoja liikaa.
Suositeltavaa myös..
- Laadi lista, millä sanoilla tai teemoilla seurakunnan sivut tulee löytyä ainakin tyylikkäästi. Lista voi olla aluksi lyhyt ja täydentyä sitä mukaan kun hakukoneoptimointi tulee tutuksi.
- Tutustu Googlen AdWords -avainsanasuunnittelijaan. Työkalulla saat selville, millä sanoilla on suurimmat hakumäärät. Huomioi tämä tieto avainsanalistassasi.
- Varmista, että verkkosivuilla on käytetty kyseisiä hakusanoja pääotsikossa, sivun alun tekstissä, titlessä ja description-tekstissä.
- Luo sivustolle sisäisiä linkityksiä ja käytä avainsanoja myös linkkisanoissa. Pyydä muita tahoja linkittämään seurakunnan sivua (esim. järjestöt, kunta).
- Jaa avainsivuja sosiaalisessa mediassa. Paikallista toimintaa kannattaa markkinoida myös lisäämällä se Google Places –palveluun.
- Testaa, miten sivu löytyy googla-haulla ja seuraa kävijämäärien kehitystä.
Sinulla ei ole tarvittavia rooleja tähän portlettiin.