Tapahtumien ylläpitorajapinnan käyttöönotto

Tämä ohje koskee vain Katrinan ja Primen käyttäjiä. Muihin tiedossamme oleviin, seurakunnissa käytössä oleviin kalenterijärjestelmiin (esim. Timmi ja Varaaja) ei rajapintaa ole vielä rakennettu.

Lukkarin tapahtumien ylläpitorajapinta mahdollistaa Lukkarin tapahtumien ylläpidon seurakunnan kalenteri- ja varausjärjestelmän (Katrina, Prime) kautta. Käyttöönotto ei vaadi mitään muutoksia seurakunnan Lukkari-sivustolle. Käyttöönoton käytännön järjestelyistä vastaa seurakunnan käyttämän järjestelmän toimittaja. 

Rajapinta sisältyy Lukkariin, eikä Kirkkohallitus laskuta sen käytöstä mitään. Rajapinnan hankinta- ja käyttöohjeet saatte suoraan ohjelmistonne toimittajalta.

Rajapinnan käyttöönoton jälkeen tapahtumien ylläpito on mahdollista tehdä kokonaan seurakunnan järjestelmässä. Koska esim. Katrinassa ei ole mahdollista mm. lisätä tapahtumaan kuvaa, on tapahtumatietoja mahdollista täydentää Lukkarin puolella tapahtuman kuvauksen ja kuvan lisäämisen osalta. Kaikki muut tapahtuman tiedot on lukittuna Lukkarin ylläpidossa.

Tapahtumia on rajanpinnan käyttöönotonkin jälkeen mahdollista luoda suoraan Lukkarissa. Tällöin tapahtumien ylläpito toimii normaaliin Lukkarin tapaan. Lukkarissa luodut tapahtumat eivät siirry Katrinaan. 

Avainsanat

Lukkarissa ei ole erityistä avainsanojen hallintakäyttöliittymää seurakuntakäyttäjille. Uuden avainsanan saa luotua tekemällä Lukkarin ylläpidossa esimerkki tapahtuman ja antamalla sille haluttu avainsana. Kyseistä tapahtumaa ei tarvitse edes julkaista.  Luotu avainsana näkyy usein Katriinassa välittömästi, kun käyttäjä aloittaa uuden tapahtuman luomisen Katrinassa.

Kaikki seurakunnan järjestelmän kautta luodut tapahtumat arkistoidaan automaattisesti Lukkarissa, eikä asetusta voi muuttaa. Tapahtumat säilyvät seurakunnan järjestelmässä siinä määritellyllä tavalla.

 

M&V Software ja Innofactor toimittavat rajapinnan käyttöönoton yhteydessä seurakunnalle järjestelmän käyttöön liittyvän ohjeistuksen. Kaikissa järjestelmän käyttöön liittyvissä kysymyksissä tulee kääntyä sen toimittajan puoleen. 

Mikäli tietojen siirtymisessä Lukkariin ilmenee jotain ongelmia, niin ottakaa yhteyttä sekä Lukkarin käyttötukeen että käyttämänne järjestelmän toimittajan tukeen.

Sinulla ei ole tarvittavia rooleja tähän portlettiin.