Tekstin käyttö kuvissa

Infografiikan ja tapahtumien mainoskuvien käytössä on huolehdittava, että sama viesti välittyy käyttäjälle myös tekstinä.

Tapahtumamainokset kuvatiedostona voivat toimia hyvin paperilla ja somessa, mutta verkkosivuilla niiden käyttö ei ole aina se toimivin tapa, koska

  • kuvassa oleva tekstisisältö ei tartu googlen hakukoneeseen,
  • ruudunlukijaohjelmat eivät pysty tekstiä lukemaan näkövammaisille käyttäjille ja
  • pienessä kuvakoossa (esim. mobiilisti) tekstistä ei saa selvää vaikka näkökyky olisi käyttäjällä erinomainen.

Tapahtumamainokset kannattaa siis tehdä Lukkarin työkaluilla siten, että teksti kuvan päälle tehdään linkkityökalussa eikä kuvankäsittelyohjelmassa.

Muutama periaate tekstin käyttöön kuvatiedostoissa

  • Käytä vähän sanoja (max yksi lause) ja kirjoita ne riittävän suurella fontilla. Lisää sama teksti kuvan alt-tekstiksi.
  • Huolehdi, että kuvan resoluutio on riittävä, jotta kuvan tekstistä saa selvää.
  • Jos kuva sisältää paljon informaatiota (kaaviot ja muu infografiikka), kerro sama viesti samalla sivulla myös tekstimuodossa.
  • Jos kuvan viestiä on mahdoton kuvata sanoilla, kerro käyttäjälle alt-tekstinä ja/tai otsikkona, mistä kuvassa on kysymys. Tällaisia sanallisesti mahdottomia kuvia ovat mm. hautausmaakartat.