Sisältöjen optimointi hakukoneille

Jos hakukoneoptimointi on sinulle vierasta, lue ensin yleiset ohjeet hakukonenäkyvyydestä.

Kun sivut on valmiina, on suositeltavaa vielä asettaa sivuille metatietoja hakukoneita varten. Näitä ovat Otsikko (Title) ja Kuvaus (Description). Nämä tiedot eivät näy sivulla vaan ne tulee tarkistaa erikseen. Molemmat tiedot tallentuvat oletuksena sivun sisällön mukaan mutta usein ne eivät ole parhaita tietoja hakukoneita varten. Tiedot kannattaa asettaa etenkin pääsivuille.

Otsikko ja kuvaus Googlen hakutuloksissa

Otsikko (title)

  • Oletuksena titlenä on sivun valikkonimi. Jos valikkonimeä on muutettu myöhemmin, titlenä säilyy alkuperäinen nimi.
  • Näkyy Googlen hakutuloksissa (ks. kuva)
  • Titleä pääsee muokkaamaan sivun muokkaustilassa klikkaamalla yläreunan kolmea pistettä (ks. kuva), josta avautuu metatietojen näkymä. Title on ensimmäinen kenttä eli Sivun otsikko.

Lyhyt kuvaus sivusta (Description)

  • Lukkarissa uuden sivun luomisen yhteydessä näkyy kenttä "Kuvaus hakukoneita varten". Jos kenttä on jäänyt sivun luomisen yhteydessä täyttämättä, sen voi lisätä jälkeenpäin.
  • Näkyy Googlen hakutuloksissa (ks. kuva)
  • Kuvaustekstiä pääsee muokkaamaan sivun muokkaustilassa klikkaamalla yläreunan kolmea pistettä (ks. kuva), josta avautuu metatietojen näkymä. Lyhyt kuvaus sivusta on keskimmäinen kenttä.

 

Sivun sisältöjä voi optimoida tekstieditorissa

Sivun otsikko (H1)

  • Sivun pääotsikko, joka näkyy käyttäjälle
  • Oltava jokaisella sivulla
  • Tehdään valitsemalla otsikoksi tarkoitetut sanat editorissa ja valitsemalla valikosta Otsikko 1
  • Lyhyt ja kuvaileva (alle 70 merkkiä)

Väliotsikot (H2 ja H3)

  • Käytetään jaottelemaan tekstin rakennetta
  • Korkeintaan 1-3 H2-otsikkoa / sivu

Leipäteksti

  • Sisältää avainsanoja noin 2-3,5% sisällön laajuudesta
  • Käytä avainsanaa eri muodoissa
  • Käytä lihavointeja ja kursivointeja
  • Käytä listoja 
  • Vältä tuottamasta sivustolle kahta hyvin saman sisältöistä sivua
     

Linkit, kuvat ja videot

Linkit

  • Sivulta lähtevien ja varsinkin sivulle tulevien linkkien painoarvo vaikuttaa sivun hakukoneluokitukseen
  • Sivulta lähtevät linkit
    • Linkkitekstin pitää olla linkin kohteen sisältöä kuvaava
    • Linkkitekstissä kannattaa käyttää kohdesivulla käytettyjä avainsanoja
    • Nofollow-määrettä kannattaa käyttää, jos et halua siirtää sivustosi mainetta sivulle, jolle linkkisi johtaa (esim. <a href="huonosivu.html" rel="nofollow">Esimerkki huonosta sivusta</a>)
  • Sivulle tulevat linkit
    • Sivullesi linkittävien sivustojen painoarvo (”maine”) vaikuttaa kohottavasti tai laskevasti oman sivusi painoarvoon
      • painoarvo määrittyy mm. sen perusteella, miten paljon sivulle johtaa linkkejä, ja millaisilta sivuilta nuo linkit tulevat
    • Sivulle tulevien linkkien määrään on usein vaikea vaikuttaa, mutta monet tahot voivat olla kiitollisia siitä, että kerrot heille luomastasi uudesta sisällöstä (ks. alla sisällön markkinointi)
    • Sivulle tulevien linkkien olisi hyvä tulla eri verkkotunnuksista eli ei vain linkkejä esim. evl.fi-sivuilta
    • Tutki millaisia linkkisanoja sivulle tulevissa linkeissä on käytetty ja ehdota linkin tekijöille paremmin sivusi sisältöä kuvaavia linkkisanoja (tästä on hyötyä kummallekin osapuolelle)

Kuvat

Anna kuville selkokieliset nimet, esim. minun_uusi_polkupyora.jpg, joissa mielellään esiintyy avainsana tai -sanoja

Käytä myös alt-(kuvaus) ja title-tekstejä (jälkimmäinen ei ole pakollinen) ja niissäkin mahdollisuuksien mukaan avainsanoja

Käytä kuvaa oikeanlaisessa asiayhteydessä (liittyy ympärillä olevaan tekstiin)

Videot

Lukkari ei vielä mahdollista mikrotietojen syöttämistä

Videoiden hakutulosten parantaminen vaatii erilaisia teknisiä toimenpiteitä (esim. mikrotietoja, rich snippets)

Hakutuloksia voi parantaa myös lisäämällä video välittömään läheisyyteen merkittävimmät videon sisältöön liittyvät tiedot tai sijoittamalla videon omalle sivulleen ko. tietojen kera