Google analytics:n pikaohje

Kirjaudu sisään Google analytics:iin osoitteessa https://analytics.google.com. Huom! Jos olet kirjautuneena Googleen useammalla tunnuksella samanaikaisesti, varmista sivun oikeasta ylänurkasta, että käytät oikeaa tunnusta Google analytics:n kanssa.

Kävijätilastojen yleiskatsaus

Miten hyödynnän: Saat yhdellä vilkaisulla yleiskuvan perusmittareista. Seuraa poikkeamia normaalista toiminnasta. Poikkeamien havaitsemista helpottaa vertailu edelliseen jaksoon tai vuoteen.

Google analytics:n oletusnäkymänä näytetään Yleisö-raporttien Yleiskatsaus-raportti. Siitä löytyy esim. istuntojen ja käyttäjien määrä viimeisen kuukauden ajalta (kaikki käyttäjät). Jos istuntojen määrää esittävässä kuvaajassa tapahtuu isoja muutoksia alaspäin, kannattaa aloittaa tarkempi selvittely sen mahdollisista syistä.

Jos haluat vertailla tuloksia aikaisempaan ajanjaksoon klikkaa näkymän oikeassa ylänurkassa olevaa laatikkoa, jossa on tulosten esittämisen ajanjakso:

Laita rasti kohtaan ”Vertaa kohteeseen” ja valitse sopiva vertailujakso, kuten ”Edellinen jakso” tai ”Edellinen vuosi”.

Mitä sivustolta selataan?

Miten hyödynnän: Seuraa, mikä on suosituinta sisältöä, josta kannattaa pitää huolta. Selvitä, mikä on vähän käytettyä sisältöä, jota pitäisi kehittää, jonka löydettävyyttä pitäisi parantaa, tai jonka säilyttämistä uudelleen arvioida. Seuraa, miten yksittäisten sivujen käyttö muuttuu (aikavertailu). Seuraa, saako ajankohtaiset sisältösi kaivattua huomiota.

Käyttäytyminen-raporttien Kaikki sivut –raportti (Käyttäytyminen – Sivuston sisältö – Kaikki sivut) listaa sivuston käytetyimmät sivut. Saat listalle vain haluamasi osion sivut klikkaamalla ”tehostettu”-linkkiä listan hakukentän vieressä:


Jos haluat nähdä esim. Perhejuhlat-osion sivut, tee ao. kuvan mukaiset valinnat ja klikkaa Käytä-painiketta:

Jos haluat nähdä listalla sivujen nimet, klikkaa ”Toissijainen mittasuhde” –valikkopainiketta ja valitse ”Sivun otsikko” (voit kirjoittaa sen valikon ylälaidan hakukenttään):

Sivuistauksen alaosasta voit lisätä näytettävien sivujen määrää ”Näytä rivit” –valikosta.

Mistä sivustolle tullaan?

Miten hyödynnän:

  • Referral: Seuraa esim. mistä palveluista tulee eniten linkkien kautta liikennettä, ja mieti voisiko yhteistyötä ko. sivuston ylläpitäjän kanssa kehittää. Katso tuleeko linkkiliikennettä sellaisilta sivustoilta, joista sitä olisi hyvä tulla, ja ehdota ko. sivuston ylläpitäjälle linkityksiä.
  • Organic search: Seuraa esim., millä hakusanoilla sivuillesi tullaan ja varmista, että sisällöt käyttävät oikeita avainsanoja.
  • Social: Seuraa, miten sosiaalisen median panostukset näkyvät liikenteessä. Tarkempia tietoja löydät kohdasta Hankinta – Some.
  • Email: Seuraa, miten esim. uutiskirjelinkit tuottavat liikennettä sivuillesi.

Hankinta-raporttien Kanavat-raportti (Hankinta – Kaikki liikenne – Kanavat) näyttää, miten sivustolle tullaa eri reittejä: Hakukoneiden kautta (Organic search), kirjoittamalla osoite selaimeen tai esim. käyttämällä kirjanmerkkejä (Direct), sivulla olevaa linkkiä klikkaamalla (Referral) tai sosiaalisen median linkkien kautta (Social).Klikkaamalla jotain em. neljästä linkistä näet tarkemmin esim. millä hakusanalla (Organic search) tai minkä sivuston kautta (Referral) omalle sivustolle on tultu.

Jos haluat tarkastella esim. miltä sivustoilta linkkejä klikkaamalla tullaan tiettyyn oman sivuston osioon, niin klikkaa ensin Referral-linkkiä, valitse toissijaiseksi mittasuhteeksi ”Sivu” ja tehostetussa haussa haluamasi osio (ks. ohje yllä).

Minne sivustolla tullaan?

Miten hyödynnän: Seuraa, mitkä ovat osiosi suosituimpia aloitussivuja ja pidä huoli, että sisällöt ovat kunnossa. Seuraa myös, miten aloitussivujen sisältö vastaa käyttäjien käyttämiä hakusanoja (ks. seuraava kohta).

Käyttäytyminen-raporttien Aloitussivut-raportti (Käyttäytyminen – Sivuston sisältö – Aloitussivut) listaa sivut, joille sivustolle useimmiten tullaan. Tietyn osion aloitussivut saa näkyviin em. tavalla tehostettua hakua käyttämällä.

Millä hakusanoilla sivustolle tullaan?

Miten hyödynnän: Seuraa, millä hakusanoilla sivustolle tullaan ja vertaa niitä sisältösi avainsanoihin. Tutki klikkausprosentteja ja analysoi heikkoja lukuja saavien hakujen hakutulosnäkymää (Miltä hakutulos näyttää? Houkutteleeko se siirtymään sivustolle?). Seuraa sinulle tärkeiden sivujen sijoituksia ja niiden kehitystä Googlen hakutuloksissa.

Hankinta-raporttien Kyselyt-raportti (Hankinta – Search Console – Kyselyt) näyttää, millä Googlen hakusanoilla sivustolle tullaan. Oletuksena näytetään hakusanat, joita on klikattu eniten hakutuloksissa. ”Impressiot”-luku kertoo, montako kertaa ko. hakusanat ovat näkyneet hakutuloksissa ja ”Keskimääräinen sijainti” –luku hakusanojen sijoituksen hakutuloksissa.

Mitä hakusanoja sivuston sisäisessä haussa käytetään?

Miten hyödynnän: Seuraa, millä hakusanoilla sivustolta etsitään sisältöjä ja tutki, onko sisältösi riittävän helposti löydettävää. Iso hakujen määrä voi myös indikoida ko. sisällön suosiosta.

Käyttäytyminen-raporttien Sivustohaku-raportti (Käyttäytyminen – Sivustohaku – Hakutermit) listaa käytetyimmät sivuston sisäisen haun hakutermit.

Mitä linkkejä sivuillani käyttäjät klikkaavat?

Miten hyödynnän: Tutki, mitkä linkkejä sivuillasi klikataan ja mitä ei. Jos sisältöosiossa on joku looginen sivujen järjestys, arvioi, liikkuvatko ihmiset sen mukaisesti. Esim. edestakaisin sivujen välillä liikkuminen voi kertoa siitä, että sivujen sisältöjä tulisi muuttaa. Löytävätkö ihmiset sivuiltasi niitä sisältöjä, joita olet sinne linkittänyt?

Asenna Chrome-selaimeen Page Analytics –laajennus ja tutustu Googlen ohjeeseen