Hakukonenäkyvyys

Käyttäjälähtöinen sisältö on myös hakukoneystävällistä sisältöä. Kun sisällöt on sanoitettu käyttäjän näkökulmaan, löytyvät sivut myös niillä hakusanoilla, joita käyttäjät Googleen laittavat.

Tärkeimmät tehtävät hakukonenäkyvyyden varmistamiseksi

  1. Kirjoita sisällöt seurakuntalaiselle hänen käyttämällään kielellä. Sijoita sivun tärkein sisältö sivun alkuun.
  2. Varmista, että paikallisen sisältösivun alussa on jotain ainutlaatuista vaikka sisältö olisikin pääosion kopiotu evl.fi-palvelusta tai muilta seurakunnilta. Google saattaa poistaa hakutuloksista seurakuntien sivuja jos tekstisivut ovat täysin samanlaisia.
  3. Huolehdi, että jokaisella sivulla on Otsikko 1 -tyylillä (otsikkovalikko editorissa) tehty pääotsikko. Otsikko kannattaa olla luonnollinen ja samalla sisältää sanoja, joilla sivua mahdollisesti haetaan.
  4. Lisää title ja description vähintään pääsivuille mutta mielellään kaikille sivuille. Katso ohje.
  5. Testaa sivuston julkaisun jälkeen, miten seurakunnan uudet sivut löytyvät Googlella (noin 1-2 viikon kuluttua). Katso myös, mitä hakutuloksessa lukee ja muokkaa titleä ja description -kenttää tarvittaessa.

Muista, että Google arvostaa luonnollista käyttäjälle suunnattua sisältöä. Älä siis toista avainsanoja liikaa. 

Suositeltavaa myös..

  • Laadi lista, millä sanoilla tai teemoilla seurakunnan sivut tulee löytyä ainakin tyylikkäästi. Lista voi olla aluksi lyhyt ja täydentyä sitä mukaan kun hakukoneoptimointi tulee tutuksi.
  • Tutustu Googlen AdWords -avainsanasuunnittelijaan. Työkalulla saat selville, millä sanoilla on suurimmat hakumäärät. Huomioi tämä tieto avainsanalistassasi.
  • Varmista, että verkkosivuilla on käytetty kyseisiä hakusanoja pääotsikossa, sivun alun tekstissä, titlessä ja description-tekstissä.
  • Luo sivustolle sisäisiä linkityksiä ja käytä avainsanoja myös linkkisanoissa. Pyydä muita tahoja linkittämään seurakunnan sivua (esim. järjestöt, kunta).
  • Jaa avainsivuja sosiaalisessa mediassa. Paikallista toimintaa kannattaa markkinoida myös lisäämällä se Google Places –palveluun.
  • Testaa, miten sivu löytyy googla-haulla ja seuraa kävijämäärien kehitystä.

 

YouTube-video